Antoine Van Hijfte was zondag een aandachtige toeschouwer van het veldlopen in Brussel. Hij kroop de dag nadien al in zijn pen omdit verslagje neer te schrijven. Veel leesplezier!

Bijna onder het slaapkamervenster van ons vorstenpaar en in het verlengde van hun ruime wandeltuin, konden we zondag genieten van het Belgische kampioenschap veldlopen.

Jan met de pet, trok die pet wat dieper over zijn oren, want de Oostenwind trok zeker in de latere namiddag vrij striemend over de hoofden van de toch wel talrijk opgekomen kijkers.

We hoopten bij de cadetten dames op een sterke wedstrijd van Flore VERGOTE, ze was immers al provinciaal kampioen geworden in Maldegem. In de eerste ronde was het duidelijk dat ze enigszins voorzichtig was gestart en haar wedstrijd goed indeelde. Het beste kwam dan ook in de slotronde naar boven. Van een plaats rond de 20, stormde ze in de laatste rechte lijn naar een hele mooie tiende plaats. Sterk hoor die  laatste wedstrijdhelft.

Miro DE SMET, was onze enige cadet in de reeks geboren in 2008. Hij weerde zich voortreffelijk en dat resulteerde in een meer dan verdienstelijke 39° plaats.

Helder DE BAERE zorgde voor spannende momenten bij de één jaar oudere cadetten. Hij diende daar op te tornen tegen opponenten die er een heuse stage hadden opzitten en zelfs de school even lieten voor wat ze was. Beetje vroeg voor een cadet denk ik dan…toch? Maar Helder liet zich niet van de wijs brengen en liep naar een hele sterke 4° plaats, dat belooft voor de toekomst.

In de korte cross dames kregen we heel wat blauwgelen aan de start. In de wedstrijd zagen we Linda HERMANS, rond plaats 20 of iets verder, de kop houden van de Riemse meiden. In de laatste klim kwam Annelies VAN HOECKE wel dicht op de hielen van Linda, maar in de lange afdaling naar de aankomst toe trok Linda nog eens sterk door. Ze eindigde uiteindelijk als 23° en Annelies werd 27° . Beiden waren tevreden over hun wedstrijd en terecht. Petra BRUGGEMAN eindigde op een handvol seconden net buiten de top dertig op een 32° plaats. Ze had graag binnen de top dertig gefinisht maar een gebrek aan frisheid weerhield haar daarvan. Anna SEVRYUGINA knokte zich naar een goede 54° plaats, ze had dan ook een heuse stage in Griekenland achter de rug …. Yelva LEUNE was niet ver en klokte af op een 56° plaats, ook voor haar een mooie uitslag. En Elke DE VREESE  kon haar beide clubmaatjes in het vizier houden vanop haar 61° plaats.  En wat dan gezegd van ons kranige Christine DE ROOSE die als ouderdomsdeken nog een ferme 72° plaats uit de brand sleepte. Proficiat.

Met de korte cross heren, kregen we misschien wel de grootste meute van de middag te zien. In die bont gekleurde bende  dienden we wel even te zoeken naar Brecht DE MEULENAERE, uiteindelijk werd het voor hem een 77° plaats. Wellicht deed hij vroeger al beter, maar het kan aan zijn trainingstoestand liggen en die kennen we niet. Ruud NAUDTS was de tweede Riemenaar die zich aandiende. Hij crosste zich naar een 93° plaats. In de winter vindt hij het niet altijd gemakkelijk de trainingspantoffels aan te trekken en dus vond hij die plaats verdienstelijk. Lieven VAN BOSSCHE werd als master 139° en tussen dat jong geweld is dat niet evident. En ook Luc DELLAERT blijft maar jong, ook hij was van de partij en wist zich te klasseren op een 140° plaats. Iets verderop kwam Niels DE WILDE er aan. Hij liep een goede wedstrijd en wist niet minder dan 14 deelnemers achter zich te houden, ik denk dat hij daar tevreden mee was.

In de lange cross voor dames zagen we Lien LANGERAERT evolueren naar een 28° plaats. Het is een bevestiging van haar meer dan geslaagd seizoen, heel opvallend welke evolutie zij heeft doorgemaakt. Den trainer zal daar ook wel voor iets tussen zitten zeker, he Marnix, maar vooral toch de handen op mekaar voor de doorzetting van Lien.

Bij de scholieren meisjes konden we ons opwarmen aan de prestatie van  Lise MUSSELY . Heel mooi en moedig dat Lise dapper verder doet , ook al was ze de enige Riemse in haar wedstrijd,  een mooie 15° plaats was dan ook haar deel.

Bij de jongens zagen we Xylian MEYVAERT met veel moed de hellingen beklimmen om uiteindelijk als 27° te eindigen. Mooi Xylian. In de oudere reeks liep Liam DE SMET naar de 33° plaats en ook hier juichen we de moed en volharding toe.

De juniores werden als laatste de wei ingestuurd en dan was het toch al 17.25hr Beetje jammer dat de scholieren en juniores zo laat op pad moesten. Wel een mooie wedstrijd van onze Riemenaren. Daan BOSTYN deelde zijn wedstrijd goed in en kwam pas laat in de wedstrijd bij en over onze andere Riemenaar Kilian MOENS, die iets voortvarender aan zijn wedstrijd was begonnen. Uiteindelijk eindigden ze allebei in de eerste helft van het deelnemersveld Daan op de 17° en Kilian op de 20° plaats. Vooraf was dat ook hun ambitie. En inderdaad bij de juniores, waar de afstand toch langer wordt, voelt men meer en meer of men genoeg kilometers in de benen heeft. Dat is nu eenmaal afstandslopen.

Misschien jammer dat het BK ieder jaar op dezelfde omloop wordt gelopen, op die manier krijgen de atleten die minder van de omloop houden nooit een favoriete omloop onder de voeten. Maar ja, dat wordt boven onze hoofden beslist en een BK inrichten is niet zo eenvoudig. Nog een dank u wel aan alle atleten maar ook aan de supporters die zo lang in Brussel bleven.

Antoine