Mooie prestaties van onze Riemse atleten op de 13de memorial Diederik Van Ooteghem te Aalter op zondag 13-11-2022.

Met een goed gevuld deelnemersveld waren onze Vikingen te gast in het bosrijke Maria-Aalter van atletiekclub AC Halestra.

Bij de dames mochten we supporteren voor 3 reeksen tegelijk. Bij de juniores dames zagen we 2 Riemse dames. Lize Mussely en Lisa Van Bossche. Zij weken gedurende ¾ wedstrijd niet van elkaars zijde. Op het einde had Lize de betere papieren en behaalde de  4de stek. Lisa heeft  heel wat klasse maar mijn inziens wat te weinig duurloop kms op de teller, eindigde verdienstelijk 5de. (5) Bij de senioren dames verdedigden Anna Sevryugina en Lies Cauwels onze kleuren. Anna liep het eerste gedeelte goed op haar waarde maar moest de 2de helft enkele plaatsen toegeven wegens maag of leverpijnen. Toch werd ze nog mooi 10de. Lies deed het ook niet onaardig en werd 12de. (13) Bij de masters dames wisten we dat we vuurwerk mochten verwachten in de voorste gelederen van onze blauw-gelen. Wij mogen boffen dat we misschien wel de beste masters dames hebben van het land!!! Lien Langeraert gaf net als in Berlare  een heel goede indruk en draaide mooi mee vooraan bij de senioren dames. Ze liep van begin af aan op kop van de masters en gaf deze niet meer af. En zo mocht ze voor de 2de maal na Berlare dit seizoen het hoogste schavotje betreden. En… behaalde ze individueel haar eerste crosszege in haar carrière. Proficiat Lien.

Iets verder zagen we een mooie 3 strijd voor de 2 overige podiumplaatsen. Hier tekenden Linda Hermans, Annelies Van Hoecke en Gwendolyn De Deyne van AC Beernem voor. De laatste ronde moest Annelies (niet echt een crossster geeft ze zelf toe) de rol lossen en werd mooi 4de. Maar voor de 2de plaats was het een wedstrijd om van te genieten. Op 500m van de meet nam Gwendolyn een 6 tal meter voorsprong . Maar in het zicht van de meet gebruikte Linda haar 800m capaciteiten en spurtte op en over naar de 2de plek. Elke De Vreese is sterk aan het verbeteren en was duidelijk tevreden met haar 11de stek.  Een plaats verder werd Yelva Leune verdienstelijk 12de. En Evy Willems hoopte om niet laatste te zijn. Maar… daar was ze veel te goed voor en liet nog 2 dames ruim achter zich en werd 15de.  Marijke Van Bossche verkoos nog niet te starten, supporterde uit volle borst en zag dat het goed was!!!(17)

Bij de senioren heren was Joren Versyp onze beste man op een 20ste plaats. Joren die meer een vaste klant is voor de baanwedstrijden doet er goed aan meer in het veld te komen. Op termijn zal hem dit geen windeieren opbrengen!!! Een beetje hetzelfde verhaal bij Jari Goethals die door het veldlopen en gerichte training echt nog veel kan verbeteren. Hij legde beslag op de 27ste plaats.  Niels De Wilde deed wat hij kon en sloot onze Riemse rangen, maar liet toch nog 2 atleten achter zich en werd 31ste .Hij was daar zeker tevreden mee.(33).

In de laatste reeks werden de junioren heren en masters op gang geschoten. Ook hier wist ik dat AS Rieme sterk uit de hoek kon komen. Met Daan Bostyn hadden we een sterk hangijzer die we in het vuur mochten steken. De start was nog maar net gegeven of Daan nestelde zich al op kop. Ook al had hij een beloftevolle Niels Oosterlinck en onze verassende goed lopende Kilian Moens en een 4 tal sterke masters rond zich. Daan liet enkele keren de koppositie overnemen, maar… hij wist mij achteraf te zeggen dat het dan iets te traag ging naar zijn goesting en nam liever zelf de kop. Op het juiste moment sloeg hij een kloof en won overtuigend zijn reeks. Proficiat Daan.

Maar wat een prestatie van Kilian Moens. Heel de wedstrijd liep hij steeds vooraan en eerlijk  ( na het blessureleed die hem een 6-tal maanden parten speelden) vreesde ik dat de man met de hamer zou tussenkomen. Niets daarvan, Kilian hield zich tussen het masters geweld bijzonder sterk en kwam tot zijn eigen en ieders verrassing als 3de junior over de meet en mocht samen met Daan het podium bestijgen. We hadden ook nog eerste jaars Niels De Pauw in de wedstrijd. Niels liep een sterke 1ste helft, moest daarna wat terrein prijsgeven maar werd toch knap 13de . Ik ben de laatste die twijfelt dat hij nog veel kan verbeteren met tijd, boterhammen en vooral door zijn weektotaal in rustige kms op te drijven.

Bij de masters zagen we Ruud Naudts die eerder rustig gestart was. ( Ruud die vrijdag in Mechelen nog aan de start was in een sterk bezette wedstrijd en mooi  10de eindigde op 53). Stelselmatig kwam Ruud beter in de wedstrijd en belandde maar net naast het podium als 4de.  Iets verder zagen we Thomas Wytinck  een goede wedstrijd lopen. Zijn intentie was er vooral om aan zijn kinderen te tonen dat papa ook kan lopen zonder te winnen en daar best tevreden mee is. Thomas werd knap 7de. Als 14de kwam David Peerden over de meet. David die nog maar aan zijn 2de jaar atletiek bezig is deed het in dit gezelschap meer dan goed. (25)

Proficiat aan al onze Vikingen ,onze medaillewinnaars en het talrijk opgekomen supporters team van AS Rieme. Het deed ook deugd dat we zoveel bedankingen kregen van de organisatie HALE omdat onze club zo voltallig aanwezig was!!!

MARNIX BRUGGEMAN